Concert recensie Staier Melnikov 01-10-2011

1 oktober 2011

**** Vier sterren in De Volkskrant voor concert Staier en Melnikov
“Bach versus Sjostakovitsj is rust en reflectie versus bont gekleurd drama”, aldus Biëlla Luttmer in De Volkskrant van woensdag 5 oktober 2011 over het door Bruno Klassiek georganiseerde concert.

Luttmer schreef verder ondermeer:
“In de Doopsgezinde Kerk in Haarlem opende Staier de avond met een onbekommerd gespeelde Eerste prelude uit Bach’s Deel I. Aan het slot richtte hij terloops een spot op de harmonische wendingen in het stuk. Meteen al bij de volgende compositie groef hij zich met een veel vrijere timing naar de diepe gevoelslagen in de prelude en fuga in f, eveneens uit Deel I. Bij Staier geen grote gebaren: hij speelde zich naar de achtergrond om de schoonheid van Bachs heldere structuren te laten schitteren.
Melnikov zette daar een wonder aan virtuositeit tegenover: de Prelude in bes, in een tempo dat je meesleurde in een roes van overrompelende passie. Pas bij de fuga kwam je weer bij in een nachtsfeer die zich op de grens van het bewuste en onbewuste leek af te spelen. Aan het andere einde van het spectrum liet hij de kerk kreunen onder het geweld van het Dies Irae-motief in de Prelude nr.3 in g. Daartegenover plaatste hij een fuga die joligheid combineert met de wrange ondertoon die zo kenmerkend is voor Sjostakovitsj.
De werken van Bach, in één geniale stijl en vanuit een overvloed aan ideeën geschreven, gaven de avond rust en reflectie, Sjostakovitsj zorgde voor heel persoonlijk en bont gekleurd drama. Zo viel de wedstrijd# tussen Bach en Sjostakovitsj in het water door verschillen in de spelregels. Het concert werd er alleen maar spannender door.”

# Eerder in deze recensie schreef Luttmer: “De ondertitel van het programma klonk als een sportwedstrijd: Bach’s WTK versus Sjostakovitsj op.87.”